torsdag 21 januari 2010

The xx

Igår var en glädjens dag. För många av människorna i min närmsta sfär. Flaggstången fick äntligen hissa flagg. Jag fick se the xx live. Micke fick besöka Göteborg. Kristoffer fick dricka öl med mig än en gång och diverse tjejer fick ett vykort som det stod sängläge på. Men vi tar det från början. Jag vaknade sent efter ett pokergame med flaggstången, achmed, achmed2 och tigern. För en gångs skull gick det bra för mig, trots en stor utdragning i början. Efter det fick man försöka snabbsova då det gällde att vara redo klockan 19.00 på Bergakungen. Det var dags att fira quiz-segern på restaurang Danilo. Vi hade ju dagen innan vunnit en grandios seger vilket gav oss ett presentkort på 500 kronor. Danilos restaurang har, föga oväntat, film som tema. De har också en meny som består av mat från tre olika delar av världen. De har amerikansk mat. Stora hamburgare. Ribs. Sedan finns det italienska köket. Pasta. Pizza. Till sist finns det även en hel del asiatisk mat. Senast jag åt där minns jag att det var riktigt gott käk. Dessutom hade alla rätter namn som förde tankarna till film. Till exempel King Kong Hamburgare.

På väg mot restaurangen ringde jag Micke. Han var redan i Göteborg och gick runt med en tjej. Han förnekar sig inte den goda Micke, han får brudar efter sig som ambulanser får advokater efter sig. Vi tog med henne på middagen så sällskapet blev alltså på fem stycken. Micke fick beställa först då han annars i 99% av fallen tar samma mat som jag beställt. Det visade sig att alla i sällskapet ville ha hamburgare. Själv hittade jag en rätt med ett namn som passade mig. Pasta Romeo. Taget. Maten avnjöts under tystnad. Fantastiskt gott. Det toppades med en segeröl. Vi gled vidare genom natten för att ta en öl på ett nytt ställe, där jag hittade ett ballt vykort det stod sängläge på, innan det var dags för konsert. Nu klev Julia och Erik av så konserttrion (Jag, Micke och Kristoffer) gled vidare mot nya mål.

Vi gick in till Brew House för att se The xx. 19-åringar från London som jag blivit väldigt förtjust i. På vägen bevisade återigen Kristoffer att 100 steg är en ganska ospecifik längdangivning. Väl inne märkte vi att jag inte hade cash till garderob så Micke fick smuggla in min jacka i sin ficka. Det är tur att man inte har tjocka jackor. Det blev någon öl vid baren, där det för övrigt bestämdes att jag besitter Kavorka, innan förbandet gick på. New Look. Elektronisk musik som vi konstaterade var extremt waste of talent. Sångerskan var nämligen sjukt snygg och hade en grym röst. Musiken var dock riktigt kass. Vi manövrerade oss fram och hamnade till sist längst fram vid scen. Efter långt väntande gick så The xx fram. De består av tre personer. En kille som sjunger och spelar bas. En tjej som sjunger och spelar gitarr. Och så en kille som spelar trummor, keyboard, violin, dragspel, harpa, banjo och som dessutom sköter övriga ljudeffekter. Det var imponerande. Det var ännu mer imponerande att han oftast spelade allting samtidigt. De sa ungefär tre ord sammanlagt på hela konserten men var riktigt imponerande på scen. Grymma röster, skön tajming och bra stämning. GP recenserade konserten och var lyriska. Ni hittar recensionen på http://www.gp.se/kulturnoje/musik/1.293825-svart-for-the-xx-att-toppa-detta.

Fyllda av glädje över konserten, och i mitt och Kristoffers fall över att Micke skulle jobba i Skövde 6 timmar senare, gick vi till Babar (vilken skräll). När vi kom dit fördubblade vi gästantalet. Vi lyckades med andra ord till sist hitta ett bord. Efter att ha tagit första ölen och i stort sett nämnt Kavorka i varje mening droppade det in en hel del folk från jobbet. Det dracks mer och till sist skulle den obligatoriska airhockeyn spelas. Obesegrad som jag är fick jag först gå upp mot jätten Kristoffer. Det gick som vanligt och jag vann nästa öl. Efter det var det dags att möta Micke. Det som såg ut som kross i början blev en kross till slut. Micke hittade dock flytet i mitten av matchen när han fick in 1 mål i rad. Petter droppade in för en öl och till sist var det ett gott gäng samlat. Nu ville vi höra Little lion man med Mumford & sons. Det visade sig dock omöjligt trots att vi var 5 som gick fram och frågade efter den. När jag gick fram som femte personen kastade personalen disktrasor efter mig. Mitt vykort fick jag nu stor användning av då jag gick fram till alla jag hittade och visade kortet för. Inte så lyckat som man skulle kunna tro. Jag fick också höra att jag tycligen är en bock som bara letar efter tjejer att ligga med. Som tur är kom Micke, som känner mig bäst, fram och förklarade hur det ligger till. Klart man söker kärleken. Däremot vet jag inte riktigt hur jag ska hitta den jäveln så jag försöker med allt, även vykort. Babar stängde så småningom och Micke gick hem för att få sina 50 minuters sömn innan hans tåg gick. Vi andra gick till Tintin.

På Tintin kände flaggstången att det var dags att hissa flagg. Flagan brukar annars bara hissas varje nationaldag men nu tänkte han i alla fall hissa den på halv stång. Dock hade han glömt av hur man fäster flaggan i snöret så jag fick hjälpa till genom att anordna en efterfest. Världens lamaste efterfest där det bara bjöds på vatten. Dock så gick det som planerat och succen var ett faktum. Flaggstången kanske inte har Kavorka men han Kan orka (sjukt bra ordvits). Själv gick jag och la mig samtidigt som hjälten Micke gick till jobbet i Skövde.

Nu ska jag själv inte sova så mycket i natt. Jag har precis haft ett mötespass och kom just på att jag ska ju till reumatologen om 4 timmar. Hinner kanske sova 3. Nu är det jobb två dagar till coh sen är det lönevaka. Mer rapportering då om inte förr.

Dagens låt: The guy who says goodbye to you is out of his mind - Griffin House

1 kommentar:

  1. HAHAHA "Flaggstången fick hissa flagg"
    För övrigt är 100-stegs-måttet ungefär lika användbart som katten musen 10000.
    Slutligen ska jag börja kalla dig Punster McPunstein (http://www.youtube.com/watch?v=qWqFHw9cK28)

    SvaraRadera